Turesventonväder. Ett helt fantastiskt väder ju. Hela världen ser ut att vara inlindad i ett vitt snötäcke.  En lite snöyra. Men liten bara. Jag minns en jul, ostbågar och Åke Holmbergs bok Hauskaa Joulua Totte Svensson. 40 år sedan. Himmel. Fyrtio. Det är nog 39 år sen, det låter bättre. Vi bestämmer så, trettionio.  Av någon märklig anledning kan jag inte  glömma boken. Jag sträckläste boken då, och har läst den många gånger under åren, senast i december. Det är något hemtrevligt med den, med en  fantastisk illustration av Sven Hemmel. Förövarna är alltid desamma, Vesslan och hans medhjälpare Hiski. Den finska översättningen har inte uppmärksammat Tottes talfel. Det är synd. Han kan inte säga "s". Därav Sventon. Pitoler och temlor. Sekreteraren heter fröken Janton, stickar pannlappar hel tiden. Ture äter ett antal temlor genom alla böcker,  våra fastlagsbullar. Han är underbar.

Idag blir det att åstadkomma text, både igår och idag har jag bara släntrat omkring. Stickat lite. Sprättat upp det. Sådär blir det alltid när jag får för mig att designa själv. Ärmarna såg heltenkelt inte lika ut. Suck! Men ifall jag inte sprättar upp blir det en såndär "längst-bak-i-skåpet-tröja". Ja, jag också  har fixat min blogg som försvann igår. Epostat med  Ralf Kauranen, min lärare i sociologi. Önskar att han skulle vara strängare, ge personlig feedback. Känner mig lite osäker på mitt sätt att uttrycka mig och snarar in mig i teorierna, väldigt mycket tankearbete med denhär kursen. Men han är väldigt sympatisk, Ralf.

Skall hoppa iväg till butiken, posta ett brev och köpa något gott. Chokolad kanske? Om jag känner för det, gör jag en ängel på gården...